Äppelkräm med en twist

När man är sjuk är man inte alls sugen på att äta något "tungt" så istället så gjorde jag en krämig äppelkräm till frukost. Men det passar perfekt som mellanmål eller efterätt för den delen också. Supergott! Det var som smaklökarna gjorde vålter kan jag lova :) 

Jag gjorde dock en liten twist och tillsatte ingefära. Passar perfekt med äpplen i min mening. Testa gärna. 

Äppelkräm (1 portion)
* 1 ½ msk potatismjöl
* 2-3 msk socker, stevia, sötningsmedel. 
* 2-3 dl vatten
* 300 g färsk frukt/bär (jag brukar ta ungefär 1-2 äpplen)
 
Skala och skölj frukten/bären och skär i små bitar. Koka upp vatten och socker och lägg i frukten/bären. Koka på svag värme tills frukten/bären är nästan mjuka (ca. 5min). Blanda ½ dl vatten med potatismjölet och häll i. Rör om i krämen hela tiden under tiden du häller i potatismjölet+vattnet annars klumpar det sig. Låt krämen koka upp och när den första bubblan kommer är den färdig. 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0