hemmagjord müsli

Ikväll har jag blandannat gjort hemmagjord musli och äppelmos. Himmelskt! Men börjar med receptet på min goda musli.. Slängde i allt jag tycker är gott i princip, så blev en salig blandning. 

På senare tid har jag börjat läsa nogrannare på innehållsförteckningarna på olika råvaror. Det är väldigt svårt att hitta ekologiska varor, utan socker och tillsatser, som inte kostar över hundralappen. Blir så himla gott när man gör det själv också, då får man bestämma vad man vill ha i osv. Denna muslin är både fri från ägg, laktos,mjölkprotein. Glutenfri också för den delen, om man väljer ren havre så att säga. 




  • 1 dl natuerlla nötter tex. hasselnötter, sötmandel, cashew- och parannötter. För mig blev det mandel och valnötter. 
  • 4 dl rågflingor eller havregryn om man hellre vill ha det. 
  • 1 dl riven kokos plus 1/4 rostade kokoschips
  • 1 dl äppeljuice osötad
  • 1/2 agave eller honung
  • 1 msk malen kanel
  • 1/2 dl torkade tranbär
  • 1 dl pumpafrön
  • 1/2 dl linfrön
  • 1 dl quionapuffar

Sätt ugnen på 175 grader. 
Hacka nötterna grovt.
Rör ihop alla ingredienser utom tranbären och kokoschipsen i en bunke. 
Rör ihop äppeljuicen, agaven och kanel i en skål och ringla över blandningen. Blanda väl! 
Fördela detta på ett bakplåtspapper och tillaga i ugnen 12-20 minuter.  Rör om efter halva tiden. Låt svalna! 
Rör därefter ner kokoschipsen och tranbären samt om du valt att ha någon mer torkad frukt (etc. russin, goji, dadlar osv.)  Förvara i en burk med lock. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0