Soppa som är så underskattat alltså.

Soppa är det bästa du kan göra när du har dålig fantasi och vill äta något snabbt. Jag har blivit extremt bra på att laga mat på saker jag har i kylskåpet och jag älskar att exprimentera när jag lagar mat. Testa lite nya kryddor och så vidare.

Men det jag kan tipsa om för att göra en enkel soppa är att ta fram de grönsakerna du har hemma så som morötter, paprika eller varför inte potatis och blanda i det i en stekpanna med lite smör (Som du först stekt lite lök och vitlök i) sen blanda med vatten och sist slänger du i en buljong eller två. Sen krydda efter smak och tycke. En sak som jag har i nästan alla mina rätter är turkisk yoghurt. Så blanda i och mixa ihop allt! Så har du gjort en soppa på nolltid kan jag lova.

Men nu till receptet på min broccolisoppa. Så får jag säga lycka till, min stockholms brutta. Detta går inte att misslyckas med ;)

1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1/2 msk smör
500 g broccoli
8 dl vatten
2 grönsakstärningar
1 dl riven ost
2 dl turkisk yoghurt
salt (jag använde mig av flingsalt och örtsalt)
svartpeppar
basilika krydda

Du börjar med att hacka löken och vitlöken grovt och fräs i en kastrull med smör.
Dela broccolin i buketter och lägg dem i kastrullen.
häll på vatten och lägg i buljongtärningarna.
koka up och låt sjuda i ca tio minuter tills broccolin har blivit mjuk.
Mixa ihop allt.
tillsätt ost och turkisk yoghurt och smaka av med salt och peppar.

Serverade detta med rostade tunnbröd. Där jag blandade smör, flingsalt och dill. Till sist strödde jag riven italiensk ost på, exempelvis pecorino.


Kommentarer
Postat av: ami

åh broccoli soppa, det lät gott :)

Jo, jag tränar på gym, löper nu en del också och dansar. Inte bara zumba, även street och hiphop :) älskar att träna numera ^^ sen simning höll jag på glömma!

2012-01-04 @ 21:43:48
URL: http://silverlady.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0