My delicious healthy carrotcake


En hälsosam variant av morotskaka. Väldig lyckad då den var både saftig och stillar sögsuget som kan smyga sig på efter träningen! 

Många har frågat efter receptet så.. here it comes :)  jag testade mig fram med måtten. 

♥ Blanda försiktigt två äggvitor och några droppar vaniljextrakt i en separat bunke. 
I en annan bunke blandar du - 2 ägggulor, 3 tsk sötningsmedel, 2 tsk kokossocker, 225 g lätt turkisk/grekisk yoghurt alternativt naturell, saft och skal från en apelsin, 1 tsk vaniljextrakt. 

♥ Blanda alla torra ingredienser i en skål innan du blandar ner det i bunke nr 2. 
150 g havremjöl (havregryn som du mixar till ett mjöl) 50 g mandelmjöl (Jag använde dock sojamjöl denna gången) 1 tsk bakpulver,1 tsk bikarbonat, 1/4 tsk salt, 2 tsk kanel. 

♥ Rör försiktigt ner äggvitorna och och 1 dl riven morot i smeten. Sätt in i ugnen på 180 grader i ca 40 minuter. Jag använde mig av en rund form med avtagbar form. 


Frosting
Blanda 150 g lätt philadelphia, 50 g lätt yoghurt,sötningsmedel av något slag, 1 tsk vaniljextrakt, saft från 1/2 citron och lite kokossocker. Smaka dig fram :)

 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0