Lunch tips

Här kommer ett recept på en fantastiskt god soppa jag gjorde igår. Super enkelt och man har oftast allting hemma! Recept kommer härifrån.  Jag hoppade cashewnötterna då min sambo inte är förtjust i mat som innehåller nötter, vilket jag är. Så det kan man lägga i i efterhand.

För att göra soppan extra god hällde jag i lite grädde och när jag serverade den klickade jag i lite vitlökssås jag hade över. Det satte sting i den!

4 port.
700g morötter, skalade och skurna i bitar
1 stor alt. 2 mindre gula lökar, skurna i mindre bitar
1 liter grönsaksbuljong
1 dl råa cashewnötter
100g fetaost
timjan
salt och nymalen svartpeppar
olivolja att steka i

Gör så här:

Värm lite olja i en stor kastrull på medelvärme. Fräs löken tillsammans med en nypa salt tills den blir genomskinlig. Tillsätt morötter, buljong, cashewnötter, timjan och peppar. Låt koka upp och sänk därefter värmen. Låt puttra i ca 20 minuter. Smula ner fetaosten och mixa soppan slät, antingen med en stavmixer eller i en matberedare. Smaka av med timjan, salt och peppar. Häll upp i skålar och smula över lite extra fetaost. Servera tillsammans med ett rustikt bröd.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0